LinkedInFacebooktwitterGoogle+
  • Van Gurp Financieel Advies
  • Beverweg 78
  • 4817 LP Breda
  • Telefoon: 076 - 571 54 46
"De van Gurp
filosofie: voor
iedere klant
een stapje extra"

Nieuws


Als bedrijf scoren met LinkedIn

Als bedrijf scoren met LinkedIn
Als bedrijf scoren met LinkedIn

ZZP'er en bedrijven, zet jezelf in de etalage, vind opdrachten en netwerk!

Veel ZZP'ers en bedrijven zien de kansen die LinkedIn ze biedt over het hoofd of benutten ze onvoldoende. Ben je zelf ZZP'er dan weet je natuurlijk wel dat je LinkedIn meer moet inzetten, maar meestal komt het er toch niet van. Dat komt aan de ene kant doordat mensen LinkedIn zien als een soort CV-bank en aan de andere kant door een gebrek aan kennis van de mogelijkheden en het betrekkelijke gemak waarmee je die in kunt zetten.

Daarom een aantal tips voor het inzetten van LinkedIn als je een eenmanszaak hebt.

Vermijd LinkedIn valkuil nummer 1
Wat staat er in jouw professional headline als functietitel? Veel ZZP'ers die aangeven dat ze een eigen bedrijf runnen, laten daar de benaming ‘owner’ staan, die LinkedIn standaard noemt. Maar denk je dat een potentiële klant of opdrachtgever zoekt naar een ‘owner’? Welnee. Die zoekt naar een adviseur, een fotograaf, een inkoper, een data-analist, marktonderzoeker of noem maar op. Toch hebben maar liefst 354.000 ondernemers in Nederland het woord owner in hun bio staan... (mei 2012).

Wat zet je dan wel in je professional headline?
Daar zet je uiteraard je elevatorpitch! Jouw belofte aan de klant: welk probleem los je voor iemand op? Welke onderscheidende kennis, kunde of kwaliteiten bied je?
DAT zet in je professional headline. Zo weet iemand direct of hij iets aan je kan hebben en bekijkt hij ook de rest van je profiel.
Als je slim bent gebruik je in je professional headline ook zoektermen waarop je gevonden wil worden. Zoeken klanten naar een marketeer, marketing consultant, marktmanager, marketing manager of naar iemand in marketing & sales? Jij kent je eigen branche en aanstaande klantenkring het best. Gebruik dus die termen waarop klanten zoeken èn waarop je gevonden wilt worden!

En laat die termen ook terugkomen in de rest van je profiel.

Je LinkedIn profiel op 100%
Als ZZP'er wil je gevonden worden. De kans dat mensen je vinden op het moment dat ze een bepaalde term invoeren in de zoekmachine van LinkedIn, neemt enorm toe als je profiel 100% is ingevuld. Of je profiel zo ver is, kun je eenvoudig controleren als je naar "Edit My Profile” gaat. Je kunt ook zien wat je nog moet invullen voor het zover is. Neem die moeite. Niet alleen verrijk je daarmee je profiel, je schuift meteen naar een plek voorin de etalage.

Aanbevelingen
Om je profiel naar de 100% te tillen, moest je in het verleden ten minste drie aanbevelingen hebben gekregen. LinkedIn heeft die verplichting begin 2012 losgelaten.

Toch hebben aanbevelingen voor ZZP’ers grote waarde. Ze laten immers zien wat anderen van je vinden en zijn objectief.  Zou je aanbevelingen op je eigen site in theorie kunnen verzinnen, op LinkedIn is elke aanbeveling echt van een mens van vlees en bloed afkomstig en bovendien traceerbaar en te controleren.

Om de een of andere reden vinden veel mensen de drempel om een aanbeveling te vragen nogal hoog. Stap over die schroom heen en zorg ervoor dat je over enige tijd minimaal drie aanbevelingen hebt en plan je marketing zo dat je ook regelmatig om nieuwe aanbevelingen vraagt. Hoe? Door iemand persoonlijk te benaderen. Je weet zelf heel goed wanneer je goed werk hebt afgeleverd. Dan is het alleen maar professioneel als je je klant of opdrachtgever vraagt om diens positieve ervaring te delen. En als iemand je spontaan complimenteert met je werk, kun je hen ook gerust vragen om die tekst als een aanbeveling te plaatsen. Persoonlijk, via de mail of via twitter. Die complimentengevers kun je ook vragen om hun tekst als aanbeveling te plaatsen. 

Endorsements
Endorsements zijn een light vorm van een aanbeveling. Ze zijn gemakkelijk om te geven en te ontvangen omdat er maar één klik voor nodig is. Endorsements krijg je voor een specifieke vaardigheid die je hebt. Een buitenstaander die je profiel bekijkt, ziet direct waar andere mensen je in vinden uitblinken. Zorg er daarom voor dat je anderen in staat stelt om je de gewenste endorsements te geven. Kijk nog eens kritisch naar de vaardigheden skills) die je hebt ingevuld. Heb je misschien belangrijke vaardigheden vergeten? Staan je bovenste 10 vaardigheden in de gewenste volgorde? Veel mensen klikken namelijk vooral de bovenste vaardigheden aan.

Bedrijfsprofiel
Heb je al een bedrijfsprofiel aangemaakt op LinkedIn? Waarom niet?

Het is weinig werk en LinkedIn biedt je een mooie etalage voor je producten of diensten. Die je met toeters en bellen mag presenteren, inclusief plaatsing van een YouTube filmpje als je die hebt (of maakt!). Het fijne van een bedrijfsprofiel is dat je vervolgens ook voor je producten of diensten aanbevelingen kunt vragen. Zo worden je kwaliteiten nog beter zichtbaar. Zeker als je vanuit je LinkedIn profiel ook linkt naar je bedrijfsprofiel.

Overzicht van alle nieuwsberichten | geplaatst op: 21-08-2014